ETAPID | VANUS | ARENG |
Sensomotoorne staadium | Sünnist kuni 2. eluaasta lõpuni. | Sensomotoorses staadiumis toimub kontakt maailmaga peamiselt meeleelundite abil, mentaalseid protsesse otseselt ei kasutata. Vaimsed (kognitiivsed) võimed väljenduvad motoorsete oskuste läbi. Laps õpib end ümbritsevast maailmast eristama ning näeb enda rolli maailma mõjutamisel. |
Operatsioonide-eelne staadium | 3. kuni 7. eluaastani | Lapsel tekib intuitiivse mõtlemise/teadmise võime, mis tähendab, et asju teatakse või usutakse ilma põhjendusteta. Olulisel kohal on egotsentrism, ehk asjade seletamine ainult enda seisukohast lähtuvalt. Puudub võime mõista aine koguse ja suuruse konstantsust, samas suudetakse kasutada (mentaalseid) sümboleid asjade tähistamiseks. Objektide klassifitseerimisel lähtutakse ühest suvaliselt valitud alusest. |
Konkreetsete operatsioonide aste | 7. kuni 12. eluaastani | Konkreetsete operatsioonide staadiumis tekib esmane abstraktse mõtlemise võime (näiteks võime arvutada numbrite mitte esemetega), kategoriseerimisel võimeline kasutama erinevaid süsteeme neid omavahel kombineerides. |
Formaalsete operatsioonide aste | 12. eluaastast alates | Formaalsete operatsioonide staadiumis on lapsel võime mõelda abstraktselt, kasutada abstraktseid sümboleid ja mõisteid ning teadmisi vajadusel ignoreerida. Sellega saab võimalikuks teadlik hüpoteeside kontrollimine, hüpoteetiline ja tulevikust mõtlemine. |
http://et.wikipedia.org/wiki/Kognitiivse_arengu_teooria
Arusaadav informatsioon! Tubli, Karin!
ReplyDeleteTabel vastab nõuetele.
ReplyDelete